Πώς εξελίσσονται τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025
Δεκαέξι έργα υποδομών εντάσσονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σιδηροδρομικά, οδικά, αντιπλημμυρικά και έργα πράσινων μεταφορών κυριαρχούν στα πρότζεκς που μπαίνουν υπό την ομπρέλα του τομεακού προγράμματος, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ. Στον κατάλογο εντάσσεται και το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς που έχουν τρέξει ποτέ στη χώρα από την ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ.
Ουσιαστικά, τα εν λόγω έργα εντάσσονται σε έναν ολοκληρωμένο οδικό χάρτη για τη διαχείριση, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των παρεμβάσεων που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους. Η δημόσια δαπάνη για τα 16 έργα που δύναται να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 6.267.707.200 ευρώ, ενώ εκείνη που προτείνεται για εγγραφή στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης είναι 44.310.501,36 ευρώ.
Μεταξύ άλλων, στη λίστα φιγουράρει ο οδικός άξονας Πατρών – Πύργου, μήκους 74,5 χλμ. και προϋπολογισμού 332 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Η κατασκευή του νέου τμήματος της Ολυμπίας Οδού γίνεται ανά τμήμα από τις ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ. Αντίστοιχα, περιλαμβάνεται η επέκταση της λεωφόρου Κύμης προς την Εθνική Οδό, προϋπολογισμού 352 εκατ. ευρώ, με προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Για την υπογραφή της σύμβασης, αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ στην προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου που θα εξετασθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο.
Πώς εξελίσσεται το σιδηροδρομικό πακέτο των 4 δισ.
Όσο για τα έξι μεγάλα έργα της ΕΡΓΟΣΕ για τις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας, που αφορούν στη σύνδεση του εθνικού δικτύου με τα λιμάνια Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Λαυρίου και Ραφήνας, καθώς και την ολοκλήρωση των γραμμών τις γραμμές Θεσσαλονίκη-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Οι έξι διαγωνισμοί βρίσκονται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, αλλά προχωρούν με διαφορετικές ταχύτητες.
Στους πέντε διαγωνισμούς, συμμετέχουν τα ίδια τρία σχήματα: ΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΒΑΞ – ALSTOM, ενώ σε εκείνων για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και την κατασκευή του προαστιακού δυτικής Θεσσαλονίκης, υπάρχουν τέσσερις συμμετοχές, καθώς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ κατέβηκαν ξεχωριστά.
Επί του παρόντος, τα τρία έργα που φαίνεται πως θα κόψουν πρώτα το νήμα είναι ο προαστιακός Λαυρίου και Ραφήνας, καθώς και η σύνδεση του λιμένα Πατρών. Τα έργα της Βόρειας Ελλάδας, παρότι η χρηματοδότησή τους ήταν πιο δύσκολη, ακολουθούν, ενώ λιγότερο ώριμος είναι ο διαγωνισμός για τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Σε κάθε περίπτωση βεβαίως, το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών έφερε καθυστέρηση στις διαδικασίες, καθώς μετέβαλε τις προτεραιότητες.
Πράσινες μετακινήσεις
Από τα πιο κρίσιμα έργα του πακέτου είναι η ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Αποτελείται από τέσσερα τμήματα, συνολικού προϋπολογισμού 271 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνουν οχήματα συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και ηλεκτρικά. Την περασμένη εβδομάδα, μάλιστα, εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο το σχέδιο της σύμβασης για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων, με αυτονομία 180 χιλιόμετρα, από την κινεζική Yutong. Πρόκειται για την πρώτη από τις τέσσερις συμβάσεις για πιο πράσινα λεωφορεία που έχει λάβει το πράσινο φως. Τα πρώτα νέα οχήματα αναμένονται στην Αθήνα στις αρχές του 2024 για να βάλουν τις μετακινήσεις σε νέα εποχή.
Ο σχεδιασμός των έργων του αναπτυξιακού προγράμματος για τα έτη 2021-2025 έγινε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με προτεραιότητα την ανάπτυξη νέων και ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων υποδομών για σύγχρονες μεταφορές, με στόχο τη βελτίωση της μετακίνησης των πολιτών και της μεταφοράς αγαθών, την ενίσχυση της περιφερειακής και διεθνούς συνδεσιμότητας, την προσβασιμότητα, την πολυτροπική και αστική κινητικότητα και την ασφάλεια των μεταφορών.