Η πώληση της Τέρνα Ενεργειακής «σώζει» τον Όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ο οποίος πλέον «παραπατά» αφού αυξήθηκε το χρέος στα 3,2 δις ευρώ. Η πολυετής στήριξη των επενδυτών προς τον όμιλο “αγνοήθηκε” από τον βασικό μέτοχο Γιώργο Περιστέρη αφού τους μοιράζει «ελάχιστα» όταν το ύψος της διανομής μερίσματος ανέρχεται μόλις στα 99,4 εκατ. ευρώ. Το μέρισμα ανά μετοχή ανέρχεται στα 0,40 ευρώ ανά μετοχή για την οικονομική χρήση του 2024.
Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου εκτοξεύθηκαν στα 818,3 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 742,5 εκατ. ευρώ προήλθαν από την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής.
Χρηματιστηριακοί κύκλοι εκτιμούν ότι πιθανόν να σχεδιάζει επιστροφή κεφαλαίου αλλά εδράζεται σε προσδοκίες και μόνο. Η διοίκηση του Ομίλου μέχρι σήμερα δεν έχει αφήσει αυτή την προοπτική ενώ οι επενδυτές ανέμεναν κάτι καλύτερο από τα υπέρ κέρδη του 2024 καθώς η νομοθεσία επιτρέπει να διανεμηθεί ως μέρισμα σε ποσοστό 35% επί των καθαρών κερδών.
Οι τομείς όπως ο κατασκευαστικός, των παραχωρήσεων και της ενέργειας είναι πυλώνες δραστηριότητας του Ομίλου με τις παραχωρήσεις να γεμίζουν τα ταμεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο τομέας της ενέργειας με βασικό άξονα την παραγωγή ενέργειας μπορεί να αποτελεί παρελθόν και να επικεντρωθεί στον κατασκευαστικό και στις παραχωρήσεις που αποτελούν το πιο ισχυρό χαρτί του ομίλου.
Με δεδομένο το ενδιαφέρον της Motor Oil όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης ότι θα συζητούσαν για την παραγωγή και την λιανική αγορά ενέργειας.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς η ενέργεια δεν ταιριάζει στον όμιλο. Το EBITDA του κλάδου υποχώρησε στα 97,6 εκατ. ευρώ το 2024 σημειώνοντας πτώση κατά 26% σε σχέση με το 2023 που ήταν στα 131,8 εκατ. ευρώ. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν στο 1,6 δις ευρώ από 1,7 δις ευρώ το 2023. Η υποχώρηση προήλθε κυρίως από την πτώση των τιμών της ενέργειας.
Η πορεία των παραχωρήσεων.
Στον τομέα των παραχωρήσεων σημειώθηκε, όπως αναμενόταν, σημαντική αύξηση σε επίπεδο εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας. Η επίδοση αυτή οφείλεται αφενός στην αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε ολόκληρο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου κατά το 2024 και αφετέρου στην έναρξη, από τις 6 Οκτωβρίου 2024, της 25ετούς περιόδου παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού. Σημειώνεται ότι για το σύνολο του 2024, η κυκλοφορία αυξήθηκε, ετησίως, κατά 5,5% στην Αττική Οδό, κατά 8,7% στη Νέα και Κεντρική Οδό (λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων από τα μέσα του έτους), και κατά 3,3% στην Ολυμπία Οδό. Πλέον, ο τομέας των παραχωρήσεων, με το σταθερό και επαναλαμβανόμενο προφίλ εσόδων του, συνεισφέρει άνω του 60% στη συνολική λειτουργική κερδοφορία του Ομίλου- συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων που βρίσκονται υπό ανάπτυξη.
Ισχυρή λειτουργική επίδοση σε όλους τους τομείς
Η δραστηριότητα στον κατασκευαστικό τομέα κινήθηκε στα ίδια υψηλά επίπεδα με την προηγούμενη χρήση, με τη μικρή μείωση των πωλήσεων να αποδίδεται σε πρόσκαιρους παράγοντες, ενώ διατηρήθηκαν τα υγιή περιθώρια κέρδους. Η επίδοση του 2024 αποτελεί επιβεβαίωση της ικανότητας του Ομίλου να διατηρεί υψηλούς ρυθμούς εκτέλεσης έργων και ικανοποιητική κερδοφορία, καταγράφοντας παράλληλα ισχυρές ταμειακές ροές. Επισημαίνεται ότι κατά την περίοδο 2023-2024 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις -συμπεριλαμβανομένων εξαγορών μικρής κλίμακας- στον τομέα των κατασκευών άνω των €
60 εκατ. με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Ομίλου στην ανάληψη και εκτέλεση των έργων. Όσον αφορά το ανεκτέλεστο, ανήλθε σε € 6,9 δισ. (έναντι € 5,3 δισ. στο τέλος του 2023), με τα υπογεγραμμένα έργα να ανέρχονται σε € 4,1 δισ. και επιπλέον € 2,8 δισ. να βρίσκονται προς υπογραφή.
Το τρέχον ανεκτέλεστο δεν περιλαμβάνει έργα για τα οποία ο Όμιλος αναμένει την
οριστική υπογραφή, όπως η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονας Κρήτης (τμήμα Ηράκλειο-Χανιά), καθώς και το νέο σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία.
Ειδικός συνεργάτης