No Result
View All Result
FinanceNews.gr
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
No Result
View All Result
FinanceNews.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

ΒΟΑΚ: Διόδια από την περίοδο της κατασκευής φέρνει η σύμβαση παραχώρησης

Πάνω από 1,19 δισ. ευρώ ο λογαριασμός για το δημόσιο – Πού και πότε θα στηθούν τα προσωρινά διόδια

Όλγα Κλώντζα από Όλγα Κλώντζα
21/05/2025
in ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
A A
ΒΟΑΚ: Διόδια από την περίοδο της κατασκευής φέρνει η σύμβαση παραχώρησης

Αποζημίωση ως 400,7 εκατ. ευρώ θα καταβάλει το δημόσιο για τα «σκιώδη διόδια» της 35ετούς παραχώρησης του ΒΟΑΚ. Η σύμβαση που κατατέθηκε, εχθές, προς κύρωση στη Βουλή προβλέπει μια ακόμη πρωτοτυπία, καθώς σταθμοί διοδίων θα στηθούν ήδη από τη φάση της κατασκευής,  «για λόγους εμπέδωσης στους χρήστες της επιβολής διοδίων τελών για τη χρήση του αυτοκινητόδρομου».

Χρ. Δήμας: Νέα έργα σε ΒΟΑΚ και υδάτινους πόρους άνω των 2,5 δισ. ευρώ

Για να βγει το ταμείο για το τεράστιο έργο, αξίας 1,75 δισ. ευρώ, η πρόβλεψη των διοδίων από την περίοδο «μερικής λειτουργίας» είχε περάσει μέχρι σήμερα κάτω από τα ραντάρ. Όπως ορίζεται στη σύμβαση, προϋπόθεση για να εγκατασταθούν οι προσωρινοί μετωπικοί σταθμοί διοδίων αποτελεί να έχουν ολοκληρωθεί τρία συγκεκριμένα τμήματα του έργου. Πρόκειται για τα τμήματα Βρύσες/Βάμος – Ατσιπόπουλο και Αμάρι – Σκαλέτα/Λατζιμά μήκους 34,4 χλμ., Φόδελε – Λινοπεράματα μήκους 13 χλμ. και Σούδα – Α/Κ Βρυσών/Βάμου μήκους 25,15. 

Τα προσωρινά μετωπικά διόδια θα καταργηθούν, όπως προβλέπεται, με την ολοκλήρωση της περιόδου μελέτης-κατασκευής, συμβατικής διάρκειας ως 60 μηνών, καθώς και με την εφαρμογή της αναλογικής χρέωσης. Κατά την περίοδο μερικής λειτουργίας δεν θα καταβάλλονται σκιώδη διόδια στον παραχωρησιούχο.

 

 

Τα «σκιώδη διόδια»

Την ίδια στιγμή, για πρώτη φορά, μπήκε εξαρχής στην εξίσωση της παραχώρησης η επιδότηση της λειτουργίας ενός αυτοκινητόδρομου, διότι ο κυκλοφοριακός φόρτος δεν είναι τόσο υψηλός ώστε να καλύπτει τις δανειακές υποχρεώσεις του αναδόχου και τη συντήρηση που απαιτεί μια τόσο βαριά υποδομή. Έτσι, το ποσό που επέλεξε να «μετακυλήσει» ο ανάδοχος στο δημόσιο, αναλαμβάνοντας το αντίστοιχο ρίσκο, βάρυνε και στο πλαίσιο της αξιολόγησης των προσφορών.

Στη σύμβαση προσδιορίζεται επακριβώς ο μηχανισμός καταβολής στον παραχωρησιούχο των «σκιωδών διοδίων» για κάθε διέλευση στον αυτοκινητόδρομο. Βάσει και της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το ύψος της αποζημίωσης ανέρχεται στο 64,62% του εκάστοτε καταβαλλόμενου από τον χρήστη διοδίου. 

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η εν λόγω δαπάνη, καθ’ όλη την περίοδο λειτουργίας, εκτιμάται πως θα ανέλθει σε 343,8 εκατ. ευρώ. Ποσό που θα αυξηθεί στα 400,7 εκατ. ευρώ μόλις πατηθεί επισήμως το κουμπί της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, με το οποίο ο αυτοκινητόδρομος θα φτάσει σε μήκος τα 187 χλμ. Η δαπάνη θα βαρύνει τα κρατικά ταμεία, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Η πληρωμή της αποζημίωσης θα καταβάλλεται σε εξαμηνιαία βάση, με τα βήματα για τον έλεγχο από την πλευρά του δημοσίου αλλά και για την επίλυση πιθανής διαφωνίας μεταξύ δημοσίου – παραχωρησιούχου να καθορίζονται αναλυτικά.

«Ζυγαριά» η απόδοση δεσμευτικής επένδυσης

Καθορίζοντας ως πήχη την απόδοση της δεσμευτικής επένδυσης του παραχωρησιούχου, η σύμβαση προβλέπει ότι το ποσοστό σκιωδών διοδίων μπορεί να μειώνεται ή και να μηδενίζεται ακόμα. Αυτό θα συμβαίνει όταν διαπιστώνεται σε ετήσια βάση υπέρβαση της απόδοσης δεσμευτικής επένδυσης. 

Ειδικότερα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15, σε περίπτωση που η επιτευχθείσα περιοδική απόδοση είναι μεταξύ 13% και 14%, τότε για το επόμενο διάστημα λειτουργίας το ποσοστό σκιώδους διοδίου πέφτει στο 80% του ποσοστού βάσης. Αντίστοιχα, εάν η απόδοση είναι μεταξύ 14% και 15%, τότε το εφαρμοζόμενο ποσοστό θα είναι ίσο με το 40% του ποσοστού σκιώδους διοδίου.  Εάν, τέλος, η απόδοση είναι ίση ή υπερβεί σε οποιαδήποτε ημερομηνία ελέγχου το 15% τότε το σκιώδες διόδιο μηδενίζεται.  

Όσο για τη δεσμευτική επένδυση της «Δικταίον Παραχωρήσεις Μ.Α.Ε.», αυτή είναι 219.375.477,92 ευρώ και θα της καταβληθεί από τον αρχικό μέτοχο ως μετοχικό κεφάλαιο (131,41 εκατ. ευρώ) και ως δευτερογενές χρέος (87,96 εκατ. ευρώ). Στην περίπτωση, δε, ενεργοποίησης της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, στην οποία περιλαμβάνεται και ο ανισόπεδος κόμβος του ΒΟΑΚ προς το αεροδρόμιο Χανίων, τότε η δεσμευτική επένδυση του παραχωρησιούχου αυξάνεται σε 243.567.830,40 ευρώ. 

Σημειώνεται ότι, όπως προβλέπεται στην υπογραφείσα σύμβαση, η αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού κλεισίματος λόγω ουσιώδους μεταβολής των βασικών επιτοκίων που χρησιμοποιήθηκαν την προσφορά, καθώς και η δυνατότητα εκτέλεσης πρόδρομων εργασιών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης προκειμένου να επισπευσθεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής.

 

Ύψος διοδίου και αναλογική χρέωση

Ακόμη, ορίζεται συμβατικά το ανώτατο ύψος διοδίων για ΙΧ (οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο ύψους ως 2,2 μ.) σε 0,053 ευρώ/χλμ., μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, όπως ισχύει για όλους τους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Αυτό θα υπόκειται σε ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, που θα γίνεται εντός του πρώτου δεκαημέρου κάθε έτους, βάσει του μέσου όρου του δείκτη τιμών καταναλωτή των τριών προηγούμενων ετών.

Ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει από τη μεριά του την υποχρέωση, κατά την περίοδο λειτουργίας, να εγκαταστήσει σύστημα διοδίων που να διασφαλίζει την αναλογική χρέωση των χρηστών του άξονα βάσει της διανυόμενης απόστασης με τη χρήση σημείων καταγραφής ηλεκτρονικών διοδίων.

Η αναγνώριση του οχήματος κατά την είσοδο και την έξοδο στον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού πομποδέκτη και την αναγνώριση του αριθμού κυκλοφοριάς οχήματος (Video Tolling). Ως εκ τούτου, θα αφορά μόνο τους συνδρομητές του αυτοκινητόδρομου, στα πρότυπα της Ολυμπίας Οδού.

Εφαρμόζοντας αναλογική χρέωση και εφόσον τεθεί σε πλήρη λειτουργία το εθνικό σύστημα χρέωσης ηλεκτρονικών διοδίων, τότε δεν θα βαρύνονται με διόδια οι διαδρομές δίκυκλων και ΙΧ μεταξύ των κόμβων που εξυπηρετούν αστικές μετακινήσεις. Πρόβλεψη που αφορά συγκεκριμένους κόμβους στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Τις εν λόγω διελεύσεις θα αποζημιώνει το δημόσιο μέσω των σκιωδών διοδίων.

Ακόμη, προβλέπεται η δυνατότητα του δημοσίου να ζητήσει τροποποίηση των κατηγοριών με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους, ανά κατηγορία εκπομπών EURO.

 

Οι άξονες χρηματοδότησης

Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου για την κατασκευή του άξονα, στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ είναι ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης, άρα έχουν ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Τα υπόλοιπα 493 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ. Η εν λόγω συμβολή προσδιορίζεται συμβατικά ότι θα γίνει σε ως οκτώ καταβολές.  

Όταν, δε, ενεργοποιηθεί επισήμως -πρόθεση που είναι εκπεφρασμένη- το δικαίωμα προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα προσθέσει 31 χλμ. στον άξονα, η δαπάνη αυτή θα προσαυξηθεί κατά 99 εκατ. ευρώ, με χρονοδιάγραμμα έξι καταβολών.

Επιπλέον, τα δάνεια του παραχωρησιούχου, όπως αποτυπώνονται στη σύμβαση, θα ανέλθουν σε 971,8 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ενώ εφόσον ενεργοποιηθεί η προαίρεση θα φτάσουν συνολικά σε 1,079 δισ. ευρώ. 

Όπως επισημαίνεται, δε, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, προκύπτει δαπάνη από τις υποχρεώσεις του δημοσίου για απαλλοτριώσεις, πρόσθετες κατασκευές, πιθανές καθυστερήσεις, επίλυση διαφορών κλπ., καθώς και απώλεια εσόδων από το ειδικό καθεστώς για φόρους, τέλη και επιβαρύνσεις, όπως προβλέπεται στη σύμβαση. 

«Το τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα της εν λόγω σύμβασης συναρτάται άμεσα και με την αξιολόγηση της από τη Eurostat, για το κατά πόσο ο πραγματικός ιδιοκτήτης των υπό κατασκευή υποδομών είναι ή όχι το δημόσιο», καταλήγει η έκθεση.

Tags: ΒΟΑΚΚρήτη

ΣχετικάΑρθρα

Ανοίγει το εμπορικό παιχνίδι: Θετικό κλίμα για συμφωνίες ΗΠΑ με Ινδία και Ιαπωνία
ΚΟΣΜΟΣ

Επιτεύχθηκε πλαίσιο συμφωνίας ΗΠΑ-Κίνας για σπάνιες γαίες και δασμούς

26/10/2025
Πώς η Euronext χτίζει ένα ευρωπαϊκό υπερχρηματιστήριο με επίκεντρο την Αθήνα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Euronext φέρνει την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό χρηματιστηριακό «κλαμπ»: Τι σημαίνει για εταιρείες και επενδυτές

26/10/2025
Το παγκόσμιο μισθολογικό «γιο-γιο» αποτυπώνει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας – Η κατάσταση στην Ελλάδα
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η γενιά των zoomers αλλάζει δουλειά κάθε χρόνο: Οι εργοδότες σηκώνουν τα χέρια ψηλά

26/10/2025
Η μπίρα «ξεθύμανε» το 2025: Πτώση πωλήσεων έως 4%, συγκρατημένες προσδοκίες για το 2026
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η μπίρα «ξεθύμανε» το 2025: Πτώση πωλήσεων έως 4%, συγκρατημένες προσδοκίες για το 2026

26/10/2025
ΗΠΑ vs Κίνα μέσω ΝΑ Ασίας: Δασμοί-μαμούθ για «ντάμπινγκ» σε φωτοβολταϊκά
ΚΟΣΜΟΣ

Αισιοδοξία Τραμπ για εμπορική συμφωνία με Κίνα: Προετοιμάζονται επαφές σε ΗΠΑ και Πεκίνο

26/10/2025
Τέλος στην προσωρινή σύνταξη στο Δημόσιο; Ο ΕΦΚΑ σχεδιάζει μεγάλες αλλαγές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κεραμέως: «Καμία ώρα εργασίας χαμένη» – «Άλμα» 76% στις δηλωμένες υπερωρίες το 2025

26/10/2025

Τα νέα της κτηματαγοράς

Αγορά ακινήτων: Οι κορυφαίες τάσεις, οι επενδυτές και οι περιοχές ανάπτυξης

Η κυβέρνηση επιχειρεί να αναστήσει 900.000 «κλειστά» σπίτια με ισχυρά φορολογικά κίνητρα

26/10/2025
526.154 Κενές κατοικίες στην Αττική – Ποια η εικόνα σε 51 Δήμους της Αττικής και 12 Δήμους της Περιφέρειας

Ακίνητα: Νέο πρόγραμμα για την ανακαίνιση κλειστών κατοικιών – Σύνδεση επιδότησης με τριετή μίσθωση

25/10/2025
Αγορά ακινήτων: Οι κορυφαίες τάσεις, οι επενδυτές και οι περιοχές ανάπτυξης

Μεταβιβάσεις ακινήτων και χρημάτων από γονείς σε παιδιά: Ο φορολογικός οδηγός

25/10/2025

Ναυτιλία

Νέα προσθήκη στη DryDel: Παρέλαβε το νεότευκτο M/V Capri Island
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

DryDel Shipping: Επαναπροσέγγιση με την Κίνα, ανανέωση δεσμών με την Ιαπωνία

Η DryDel Shipping ενισχύει την παρουσία της στα ναυτιλιακά φόρουμ - Η στρατηγική που «χτίζει» για πράσινα πλοία και έξυπνη...

από Newsroom
26/10/2025
Επανεξέταση των ακτοπλοϊκών τιμολογίων και διερεύνηση του ανταγωνισμού
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε σταυροδρόμι: Περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και υψηλό κόστος πιέζουν τα δρομολόγια

Με αυξημένο λειτουργικό κόστος, ενεργειακές πιέσεις και εποχικότητα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις, ενώ η κυβέρνηση προωθεί μέτρα για...

από Newsroom
25/10/2025
ΑΑΔΕ/«Χαράτσι» σε βάρκες και σκάφη αναψυχής: Πότε πρέπει να πληρωθεί ο φόρος
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΑΑΔΕ – Φορολογία πλοίων: Παράταση και οδηγίες ψηφιακής υποβολής

Το Υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσαν παράταση στην προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας...

από Newsroom
24/10/2025
Diana Shipping: Υποχώρηση κερδών το 2024 – Αρνητικό Q4 με $1,3 εκατ. ζημιές
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Diana Shipping: Αυξημένα έσοδα από νέες ναυλώσεις

Η Diana Shipping ενισχύει τη ναυλομεσιτική της δραστηριότητα, εξασφαλίζοντας δύο νέες συμφωνίες με υψηλότερα ημερήσια έσοδα για τα πλοία Semirio...

από Newsroom
24/10/2025
FinanceNews.gr

Τα πάντα για την Ελληνική οικονομία, το χρηματιστήριο, την ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, τα νέα της τεχνολογίας, των κατασκευών, την κτηματαγορά και την ενέργεια.



Ταυτότητα

Όροι Χρήσης

Δήλωση συμμόρφωσης (ΕΕ) 2018/334

ΜΗΤ
Μ.Η.Τ. 242183

Πρόσφατα άρθρα

  • Κορινθιακός Κόλπος: Οι επιστήμονες «χαρτογραφούν» αποθέματα νερού που άντεξαν αιώνες
  • Επιτεύχθηκε πλαίσιο συμφωνίας ΗΠΑ-Κίνας για σπάνιες γαίες και δασμούς
  • Δύο άνδρες υπό κράτηση για τη θεαματική κλοπή κοσμημάτων στο Λούβρο

Kατηγορίες

REAL ESTATE
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΕΣΤΙΖ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΥΓΕΙΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
            

© 2022 FinanceNews.gr.

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • REAL ESTATE
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ

© 2022 FinanceNews.gr.