Στροφή στη διακίνηση σιτηρών και φορτίων – Μέσα στον μήνα η δεύτερη υπογραφή για την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης με τη Χρ. Κωνσταντινίδης
Επενδύσεις 91,7 εκατ. ευρώ θα βάλουν σε αναπτυξιακή τροχιά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σε ορίζοντα πενταετίας. Η υπογραφή, μέσα στην εβδομάδα, της πρώτης από τις δύο συμβάσεις για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού του Έβρου, άνοιξε τον δρόμο για να μπει σε μια νέα εποχή κατά την οποία θα αναδειχθεί ο στρατηγικός του ρόλος. «Κλειδί» για την ανάπτυξη της εμπορευματικής παρουσίας του λιμανιού θεωρείται η διακίνηση σιτηρών, με στόχο να πιάσει μερίδιο 7-10% των φορτίων που διακινούνται στην ευρύτερη περιοχή μέσω άλλων διαδρόμων.
Ειδικότερα, την Πέμπτη, έπεσε η υπογραφή για την πρώτη σύμβαση του «διπλού» διαγωνισμού της ειδικής μονάδας PPF του ΤΑΙΠΕΔ για την αναβάθμιση των υποδομών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ). Την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα με την υπό κατασκευή νέα Περιφερειακή Οδό ανέλαβε η ΤΕΚΑΛ. Η σύμβαση, ύψους 4 εκατ. ευρώ, προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα, μήκους 1.500 μ., εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού και εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών του λιμανιού, συνολικού ύψους 18,2 εκατ. ευρώ.
Η υλοποίηση του εν λόγω έργου, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα συμβάλλει στην εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα απευθείας προς την Εγνατία Οδό και στη συνεπακόλουθη κυκλοφορική αποσυμφόρηση της πόλης, καθώς μέχρι σήμερα το αστικό οδικό δίκτυο επιφορτίζεται το σύνολο της κίνησης του λιμένος.
Εντός του μήνα, αναμένεται να πέσει και η δεύτερη υπογραφή για το μεγαλύτερο έργο της εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης, που μετά από προσφυγή στην ΕΑΔΗΣΥ πέρασε στην εταιρεία «Χριστόφορος Κωνσταντινίδης». Η υλοποίηση της εκβάθυνσης κατά επιπλέον 13 μ. εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει επιπλέον «αποθηκευτικό χώρο» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, με την απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015, οπότε τελείωσε η τελευταία εργολαβία. Σημειώνεται ότι η διάρκεια του πρώτου έργου ανέρχεται σε 8 μήνες και του δεύτερου σε 18 μήνες.
Έμφαση σε σιτηρά και εμπορεύματα
Ως προς τις αναπτυξιακές προοπτικές του λιμανιού, η στρατηγική που εκπόνησε ως σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ ο διεθνής όμιλος Steer Group εστιάζεται στην εμπορευματική δραστηριότητα του λιμένα, με τη δημιουργία σταθμού ΣΕΜΠΟ και σιλό σιτηρών. Δεδομένου ότι στην ευρύτερη περιοχή διακινούνται ετησίως 12 εκατομμύρια τόνοι, μέσω άλλων διαδρομών. Όπως εκτιμάται, με τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών και υποδομών, το λιμάνι Αλεξανδρούπολης μπορεί να διεκδικήσει τη διακίνηση ενός ποσοστού 7-10% από αυτά τα φορτία.
Μεταξύ άλλων, το business plan περιλαμβάνει την υλοποίηση επενδύσεων για την προμήθεια εξοπλισμού για φορτοεκφορτώσεις, σιτηρά και καλλιέργειες αλλά και επενδύσεις για τη συνολική αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής, προκειμένου το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μπορεί να προσελκύσει ναυτιλιακή κίνηση που τώρα διέρχεται από τον Βόσπορο και να ανταγωνιστεί γειτονικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.
Το επενδυτικό πρόγραμμα θα ξεπεράσει τα 70 εκατ. ευρώ, προκειμένου να λαμβάνουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες οι νυν και μελλοντικοί χρήστες του λιμανιού. Ειδικότερα, προβλέπεται η δημιουργία αρχικά εντός του 2025 ενός σιλό σιτηρών δυναμικότητας 10 τόνων. Ως το 2032 προγραμματίζεται να υπάρχουν συνολικά 5 σιλό. Τη διετία 2025-2027 θα δημιουργηθούν εγκαταστάσεις μεταφοράς φορτίων από τα σιλό στα πλοία και αντίστροφα.
Ο σταθμός ΣΕΜΠΟ θα διαθέτει ως το τέλος του 2025 μία γερανογέφυρα (40 ton/40 m) για τη φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων από πλοία και μια αντίστοιχη ως το τέλος του 2030. Επίσης, μέχρι το τέλος του 2027, θα αποκτήσει δύο φορτωτές για τη φορτοεκφόρτωση containers από φορτηγά/τρένα, και ακολούθως ως το 2030 θα αποκτήσει τρεις ανυψωτές για τη διακίνηση άδειων εμπορευματοκιβωτίων και άλλων φορτίων και δύο γερανούς για τη μεταφορά containers σε αποθηκευτικούς χώρους.
Θα εξεταστεί, επίσης, η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού πολλαπλών χρήσεων στο ανατολικό μέρος προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετηθεί η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμένος Αλεξανδρούπολης και ανάδειξη του γεωστρατηγικού του ρόλου, ως διαμετακομιστικός και ενεργειακός κόμβος στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο, έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, κατά την τελετή υπογραφής. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, πως οι νέες επενδύσεις θα συμβάλλουν ώστε να αναβαθμιστεί ο ρόλος του λιμανιού για το περιφερειακό εμπόριο μεταξύ Μαύρης Θάλασσας και Μεσογείου.
Επί του παρόντος, είναι σε εξέλιξη η αναθεώρηση του Master Plan και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) τα οποία θα αποτελέσουν ουσιαστικά τον Οδικό Χάρτη για τη μελλοντική ανάπτυξη του ΟΛΑ και στα οποία θα ενσωματωθούν τα έργα που παρουσιάζουμε σήμερα.