Αλματώδης άνοδος για τις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων στο πρώτο τρίμηνο του 2025. Ποια προϊόντα ξεχωρίζουν, ποιες χώρες αγοράζουν
Παρά το επιβραδυνόμενο εξαγωγικό κλίμα λόγω παγκόσμιας αβεβαιότητας, η κατηγορία των τροφίμων συνεχίζει να καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις, καθιστώντας την σταθερό πυλώνα της ελληνικής εξαγωγικής οικονομίας. Στο πρώτο τρίμηνο του 2025, οι εξαγωγές τροφίμων άγγιξαν τα 2,25 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 13,8% σε σύγκριση με το 2024 – ποσοστό που τις κατατάσσει πρώτες μεταξύ όλων των βασικών κλάδων, εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών.
Φέτα και γιαούρτι: Τα ελληνικά «χρυσά κουτάλια» στην Ιταλία
Οι πραγματικοί πρωταγωνιστές είναι δύο: η φέτα και το παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι, τα οποία σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις στην ευρωπαϊκή αγορά – με την Ιταλία να αναδεικνύεται ως κορυφαίος προορισμός.
Η αλλαγή στις διατροφικές τάσεις της Ε.Ε., με στροφή από τα γιαούρτια πόσιμης μορφής (drink yogurt) προς τα «κανονικά» γιαούρτια (eat yogurt), ενισχύει τη ζήτηση. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου του ΣΕΒ, Σπύρου Θεοδωρόπουλου:
«Τα ελληνικά εργοστάσια γιαουρτιού δουλεύουν επτά ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες την ημέρα».
Εκτός από την Ιταλία, σημαντικές επιδόσεις καταγράφονται σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Γερμανία, με τα ελληνικά γαλακτοκομικά να κερδίζουν έδαφος ως προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας και ισχυρής ταυτότητας.
Τρόφιμα: Η «ήσυχη δύναμη» των εξαγωγών – και τα ψάρια στο προσκήνιο
Στην κορυφή των εξαγόμενων τροφίμων βρίσκονται επίσης τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας, τα οποία σταθερά τροφοδοτούν τις ευρωπαϊκές αγορές. Το συνολικό μερίδιο των τροφίμων προσεγγίζει το 25% της συνολικής εξαγωγικής αξίας της χώρας (πλην πετρελαιοειδών), λειτουργώντας ως αντιστάθμισμα σε πτωτικές τάσεις άλλων κλάδων.
Ελαιόλαδο: Μετά την έκρηξη, ώρα για εξισορρόπηση
Η εικόνα για το ελαιόλαδο, αν και θετική, δείχνει σημάδια σταθεροποίησης μετά την τιμολογιακή «απογείωση» των προηγούμενων ετών. Οι εξαγωγές στην κατηγορία λίπη – έλαια ανήλθαν σε 298,3 εκατ. ευρώ (+0,9% από το 2024), με τις τιμές να επανέρχονται σταδιακά σε πιο «κανονικά» επίπεδα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει προνομιακή αγορά, με το 66% των συνολικών εξαγωγών τροφίμων να κατευθύνεται προς κράτη-μέλη. Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του 2025, οι εξαγωγές προς την Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 6,9%.
Ο κλάδος των τροφίμων αποδεικνύεται ότι δεν είναι συγκυριακός πρωταγωνιστής, αλλά διαχρονικός πυλώνας εξωστρέφειας με βαθιές ρίζες, προοπτικές και υψηλή ανθεκτικότητα.
Η ανάδειξη της ποιότητας και ταυτότητας των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, σε συνδυασμό με τη δυναμική παραγωγή και τη γεωγραφική εγγύτητα με την Ε.Ε., ενισχύει τον στόχο για ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση τα επόμενα τρίμηνα.
Διαβάστε επίσης: Εμπορικό ισοζύγιο Μαρτίου: Σταθερές οι εξαγωγές, εκτός ενέργειας, αλλά το έλλειμμα φουντώνει