Υπουργείο Άμυνας σε Τουρκία για Κάσο: Πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας δίνουν σκληρή απάντηση στην Άγκυρα για το επεισόδιο στην Κάσο και συγκεκριμένα αναφορικά με τους ισχυρισμούς του τουρκικού υπουργείου Άμυνας για την ένταση που σημειώθηκε ανοιχτά της Κάσου με ιταλικό ερευνητικό πλοίο.
«Ουδείς «σεβασμός» επεδείχθη ή θα επιδειχθεί στο μέλλον από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στη νομίμως οριοθετημένη ζώνη Ελλάδας – Αιγύπτου, όπως το Σύνταγμα της Ελληνικής Δημοκρατίας προβλέπει και επιβάλλει», αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο Άμυνας.
Προκλητικές ευχαριστίες από την Τουρκία στην κυβέρνηση Μητσοτάκη για υποχώρηση σε ζήτημα υφαλοκρηπίδας
Μάλιστα η Άγκυρα προκλητικά ευχαρίστησε τις ελληνικές αρχές «για τον σεβασμό τους στη θαλάσσια δικαιοδοσία μας και τη συνεργασία» δείχνοντας στον κόσμο ότι η θαλάσσια περιοχή 6 μίλια πέρα από την Κάσο τής ανήκει. Με επιστολή που έχει καταθέσει στον ΟΗΕ το 2020 θεωρεί ότι η περιοχή νότια, ανατολικά και νοτιοδυτικά της Κάσου, βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Η περιοχή που αμφισβητεί η Τουρκία βρίσκεται μέσα στην ελληνική ΑΟΖ, όπως αυτή έχει καθοριστεί νόμιμα μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ταυτόχρονα όμως βρίσκεται και στην παράνομη συμφωνία για ΑΟΖ Τουρκίας – Λιβύης που θεωρεί ότι τα ελληνικά νησιά δεν έχουν επίδραση.
Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν και σε φιλοκυβερνητικά σάιτ την Τετάρτη, στην εκδήλωση στο Προεδρικό Μέγαρο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας με τους επιτελείς των Ενόπλων Δυνάμεων, ειδικά στον αρχηγό του Πολεμικού Ναυτικού, αναφέρθηκε στην τουρκική πρόκληση για την Κάσο λέγοντας «μας ταλαιπώρησαν λίγο οι φίλοι μας (σ.σ. εννοώντας προφανώς τους Τούρκους), αλλά τελικά όλα καλά».
Καθόλου καλά όμως. Η Καθημερινή γράφει ότι αναφερόμενες στα όσα συνέβησαν τα τελευταία δύο 24ωρα με τις έρευνες του ιταλικού σκάφους «Ievoli Relume» στην περιοχή, πηγές του τουρκικού υπουργείου Άμυνας τονίζουν:
«Στις 21 Ιουλίου, η Ελλάδα εξέδωσε ανακοινώσεις ναυσιπλοΐας σχετικά με τις εργασίες που θα εκτελούσε το υπό ιταλική σημαία πλοίο R/V IEVOLI RELLUME για την τοποθέτηση καλωδίων, ορισμένες από τις οποίες εισέρχονταν στις Ζώνες Θαλάσσιας Δικαιοδοσίας μας. Για το θέμα αυτό εκδόθηκαν ανακοινώσεις ναυσιπλοΐας με αντιρρήσεις, ενώ δηλώθηκε ότι για την εκτέλεση εργασιών σε περιοχές που υπάγονται στη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας απαιτείται η λήψη άδειας. Το εν λόγω πλοίο προειδοποιήθηκε να μην εισέλθει στη θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας στις 22 Ιουλίου και εμποδίστηκε από τουρκικά σκάφη».
Συντηρώντας την προκλητική ρητορική και υποστηρίζοντας ότι το πλοίο «εγκατέλειψε την υφαλοκρηπίδα μας», οι ίδιες πηγές σημειώνουν:
«Ως αποτέλεσμα του συντονισμού που έγινε αργότερα, του επετράπη να εκτελέσει εργασίες στις συντεταγμένες που δηλώθηκαν και εγκατέλειψε την υφαλοκρηπίδα μας ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητά του υπό τη συνοδεία των πλοίων που ανήκουν στις Ναυτικές μας Δυνάμεις. Οι δραστηριότητες του εν λόγω πλοίου παρακολουθούνται στενά από τα στοιχεία των Ναυτικών μας Δυνάμεων στην περιοχή. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για τον σεβασμό τους στη θαλάσσια δικαιοδοσία μας και τη συνεργασία τους».
Οι διαρροές του τουρκικού ΥΠΑΜ
Η αναφορά αυτή σχετίζεται με τη διαρροή πηγών του υπουργείου Άμυνας της Τουρκίας οι οποίες αναφέρονταν στα όσα διαδραματίστηκαν γύρω από την Κάσο και το Καρπάθιο Πέλαγος κατά τις έρευνες ιταλικού σκάφους και ευχαριστούσαν την Ελλάδα και την Ιταλία… «για τη συνεργασία και τον σεβασμό που έδειξαν στην περιοχή θαλάσσιας δικαιοδοσίας μας».
Συγκεκριμένα πηγές του τουρκικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας δήλωσαν τα εξής στα τουρκικά ΜΜΕ:
«Στις 22 Ιουλίου, το εν λόγω πλοίο προειδοποιήθηκε να μην εισέλθει στη Ζώνη Θαλάσσιας Δικαιοδοσίας μας και εμποδίστηκε από τα πλοία μας. Αργότερα, ως αποτέλεσμα του συντονισμού που έγινε, του δόθηκε η άδεια να εκτελέσει εργασίες στις καθορισμένες συντεταγμένες και αποχώρησε από την υφαλοκρηπίδα μας ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητά του υπό τη συνοδεία των πλοίων των Ναυτικών μας Δυνάμεων».
Το χρονικό της κρίσης στην Κάσο
Η τουρκική πρόκληση επί του πεδίου στην Κάσο έγινε με αφορμή τις έρευνες που πραγματοποίησε το ιταλικό ερευνητικό σκάφος και ANTINAVTEX με την οποία απάντησαν οι Τούρκοι στην ελληνική.
Κατόπιν αυτών η Τουρκία έστειλε νότια της Κάσου και της Καρπάθου αρχικά δύο φρεγάτες και μια κορβέτα, οι οποίες ενισχύθηκαν με άλλες δύο πυραυλάκατους. Αυτά τα πέντε πλοία ανήκουν στο στόλο που είχε «κατεβάσει» ο Ερντογάν στην Κύπρο για την επέτειο της τουρκικής εισβολής στο νησί.
Εκεί ήταν και η κανονιοφόρος «Αήττητος», η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» και ένα σκάφος του λιμενικού.
Διπλωματικός πυρετός
Όσα έγιναν νότια της Κάσου και της Καρπάθου προκάλεσαν διπλωματικό πυρετό ανάμεσα στις δύο χώρες. Διπλωματικά το χειρισμό της υπόθεσης ανέλαβε το Υπουργείο Εξωτερικών.
Διπλωματικές πηγές του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών ανέφεραν: «Το ιταλικό πλοίο levoli Relume πραγματοποιεί έρευνα για την πόντιση υποβρυχίων καλωδίων πλησίον της Κάσου. Η ανάπτυξη πλοίων του τουρκικού πολεμικού ναυτικού στην περιοχή, σε συνέχεια πλεύσης του ερευνητικού πλοίου σε διεθνή ύδατα, είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη και ελληνικών πολεμικών πλοίων. Λαμβάνουν χώρα οι δέουσες συνεννοήσεις ενόψει ολοκλήρωσης της έρευνας βάσει του υφιστάμενου προγραμματισμού».
Για την Αθήνα πάντως όπως έχει υπογραμμιστεί επανειλημμένα στόχος παραμένουν τα «ήρεμα νερά» και η δυνατότητα να προλαμβάνονται καταστάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε τρικυμίες τις σχέσεις των δύο χωρών πριν εξελιχθούν σε ένταση. Με την ελληνική διπλωματία επίσης να διατηρεί σαφώς τις κόκκινες γραμμές της απέναντι στην Τουρκία. Έστω και αν επιλογή της Αθήνας είναι να μην είναι αυτή που θα δείχνει διάθεση κλιμάκωσης.
Η κύρια προσπάθεια των Τούρκων, όπως πιστεύει η Αθήνα, ήταν να επιβάλει επί του πεδίου το Τουρκολυβικό μνημόνιο και τη διεκδίκηση επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Αξίζει να επισημάνουμε πως όλα αυτά έγιναν αμέσως μετά τις εκδηλώσεις ντροπής που έγιναν στην Κύπρο και προηγήθηκε για πρώτη φορά μετά από πολλούς μήνες τουρκικού drone στον Εθνικό εναέριο χώρο.
Φυσικά, όλα αυτά είναι ενδεικτικά της ξαφνικής αλλαγής συμπεριφοράς της Τουρκίας στο Νοτιοανατολικό αιγαίο.