Περνά οριστικά στην ΤΕΡΝΑ το έργο, προϋπολογισμού 193,2 εκατ. ευρώ, για τη σύνδεση του εμπορευματικού λιμανιού της Νέα Καρβάλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο στους Τοξότες της Ξάνθης. Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ κατακύρωσε στην εταιρεία το έργο έναντι συνολικής προσφοράς 140.597.820,77 ευρώ, με έκπτωση που ανήλθε σε 27,63%.
Το έργο αφορά το τμήμα των 37 χλμ. που αποσπάσθηκε από το μεγάλο πακέτο των έξι έργων νέας γενιάς της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ. Η στρατηγική σημασία του έργου για τη Βόρεια Ελλάδα και η σύνδεση με τους ευρωπαϊκούς διαδρόμους ήταν καθοριστικοί παράγοντες για την εξασφάλιση χρηματοδότησης από τον Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF I) ύψους 211 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον στον διαγωνισμό εκδήλωσαν ακόμη οι: ΑΚΤΩΡ, Metlen, Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ και ΑΒΑΞ.
Ο χάρτης του έργου
Η αρχή του έργου, όπως περιγράφεται στη διακήρυξη, τίθεται βορειοανατολικά του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου θα διαμορφωθεί απλός σταθμός με επιβατική στάση (σιδηροδρομική στάση Νέας Καρβάλης). Εν συνεχεία, κατευθύνεται βορειοανατολικά κινούμενη σε γενικές γραμμές παράλληλα με τη χάραξη της Εγνατίας Οδού, διέρχεται μεταξύ του οικισμού Πετροπηγή και της ΒΙΠΕ Καβάλας.
Σε αυτή την περιοχή, διαμορφώνεται ο σιδηροδρομικός σταθμός Γραβούνας που θα εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή της Χρυσούπολης. Η γραμμή συνεχίζει προς τα βορειοανατολικά, γεφυρώνοντας τον ποταμό Νέστο. Το πέρας του έργου βρίσκεται στην περιοχή του παλαιού Εργοστασίου Ζάχαρης Τοξοτών στα νοτιοδυτικά της πόλης της Ξάνθης, όπου διαμορφώνεται σύνδεση με την υφιστάμενη μονή γραμμή «Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης».
Το μήκος της νέας γραμμής είναι 31,7 χλμ. Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης δευτερεύων, συνδετήριος κλάδος μονής γραμμής που εκκινεί από τον Σ.Σ. Νέας Καρβάλης και οδεύει προς τον εμπορικό λιμένα της Καβάλας «Φίλιππος Β΄», με μήκος περίπου 5,3 χλμ. Πριν την είσοδο στον λιμένα διαμορφώνεται Εμπορευματικός Σταθμός Διαλογής κι η εν λόγω δευτερεύουσα γραμμή θα τερματίζει εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, όπου διαμορφώνεται επιλιμένιος σταθμός.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου με ΦΠΑ ήταν 239,56 εκατ. ευρώ και η διάρκεια εκτέλεσης ορίζεται στους 66 μήνες.
Σημειώνεται ότι το εν λόγω τμήμα θεωρείται μεγάλης σημασίας, καθώς πατάει στον σχεδιαζόμενο διάδρομο που θα συνδέσει τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με τρία λιμάνια σε Μαύρη Θάλασσα και Δούναβη, ως μέρος του πρότζεκτ 3Seas, στοχεύοντας στην ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών μέσω της Παράκαμψης Βοσπόρου.
Αφού παρέλθει το προβλεπόμενο διάστημα για την άσκηση προδικαστικής προσφυγής, τα έγγραφα της σύμβασης θα πρέπει να σταλούν για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εκτιμάται ότι οι υπογραφές θα πέσουν εντός τριμήνου.
Τα επόμενα κομμάτια του παζλ
Στον προηγούμενο κύκλο του CEF II, η χώρα μας εξασφάλισε ακόμα 186,6 εκατ. ευρώ για το καταληκτικό του κομμάτι «Πύθιο – Ορμένιο», που κρατά ζωντανό το πρότζεκτ της Παράκαμψης Βοσπόρου. Ένα τέτοιο by pass θα σημαίνει χαμηλότερο κόστος και ταχύτερη μεταφορά για τα εμπορεύματα, με τον διάδρομο από τη Βόρεια Ελλάδα ως τα σύνορα της Ρουμανίας να εκτιμάται πως έχει δυναμική φορτίου 650 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σε αυτή τη βάση, προχωρά νέα προσπάθεια εξασφάλισης χρηματοδότησης στον νέο κύκλο του προγράμματος, εντός του 2025, για το κρίσιμο έργο που θα εκσυγχρονίσει τη σύνδεση από την Αλεξανδρούπολη ως το Ορμένιο. Τα δύο τμήμα ήταν ένα ενιαίο έργο, που προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021 από την ΕΡΓΟΣΕ με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, προϋπολογισμού 1,07 δισ. ευρώ.
«Τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη σύμβαση με την ΕΤΕπ για την προετοιμασία της Σιδηροδρομικής Στρατηγικής και του Πολυετούς Επενδυτικού Προγράμματος», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο 3ο Φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες. Όπως σημείωσε, για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν ήδη εξασφαλιστεί 1,5 δισ. ευρώ, μεταξύ άλλων για:
Την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Στερεάς Ελλάδας,
Την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία,
Την κατασκευή νέας ενιαίας γραμμής που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο
Την αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.