Αναζητείται ευελιξία για την απορρόφηση των κονδυλίων, τι έχουν ζητήσει οι οδηγοί ταξί από το ΥΠΟΜΕ.
Δεν παίρνει μπρος το πρόγραμμα επιδότησης αντικατάστασης παλαιών ταξί με νέα πράσινα με τους επαγγελματίες να έχουν γυρίσει την πλάτη στη δράση. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ είχε τεθεί ο στόχος της αντικατάστασης 2.000 ταξί λίγο πριν εκπνεύσει στο τέλος του έτους ο χρονικός ορίζοντας υποβολής αιτήσεων, έως σήμερα έχουν υποβληθεί μόλις 50 αιτήσεις.
Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από το Υποδομών και Μεταφορών ήδη το ΥΠΟΜΕ βρίσκεται σε διαδικασία συζήτησης με την αγορά έχοντας καταγράψει και αξιολογήσει τα σχετικά αιτήματα των επαγγελματιών οδηγών, ενώ τώρα προετοιμάζονται οι απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες την υλοποίηση σημαντικού αριθμού αυτών. Παράλληλα σημειώνεται πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι σε διαδικασία αναζήτησης των δυνατοτήτων ευελιξίας για την εξεύρεση εναλλακτικών τρόπων απορρόφησης της χρηματοδότησης που έχει προβλεφθεί για το πρόγραμμα προκειμένου να μην χαθούν οι πόροι σε περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η επιτυχημένη ολοκλήρωση της δράσης.
Δεν έχουν πεισθεί
Oι επαγγελματίες έχουν διαφωνήσει με το πλαίσιο του προγράμματος θεωρώντας πως δεν προσφέρει σημαντικά κίνητρα στους οδηγούς. Οι επαγγελματίες έχουν ζητήσει να μειωθεί ο ΦΠΑ για την αγορά αυτοκινήτου, να προβλέπεται μειωμένο τιμολόγιο παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για τους κατόχους ηλεκτρικών ταξί και η απόδοση του ποσού της επιδότησης να γίνεται κατευθείαν στην αυτοκινητοβιομηχανία από την οποία αγοράζει το όχημα ο επαγγελματίας. Επιπλέον, έχει ζητήσει την ποσοστιαία μείωση του φόρο εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών ταξί και την άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης μόνο ηλεκτροκίνητων ταξί από το 2026 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Προϋπολογισμός 40 εκατ. ευρώ
Το πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” με συνολικό προϋπολογισμό €40 εκατ. από πόρους του ΤΑΑ έχει στόχο την αντικατάσταση περίπου 2.000 ταξί κατηγορίας ElJR05 και παλαιότερης με νέα αμιγώς ηλεκτρικά. Η διαδικασία των αιτήσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Η δράση δίνει τη δυνατότητα επιδότησης σε ιδιοκτήτες Ταξί, για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος Ταξί καθώς και για αγορά και εγκατάσταση έξυπνου σημείου επαναφόρτισης.
Για τα αμιγώς ηλεκτρικά ταξί (BEV) η επιδότηση φθάνει έως το 40% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, με μέγιστο ποσό τα €17,5 χιλ., ενώ η υποχρεωτική απόσυρση επιβραβεύεται με €5 χιλ. Επιπρόσθετα, επιδοτείται με €500 η αγορά έξυπνου σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος, για εγκατάσταση σε οικιακό περιβάλλον ή σε χώρο στάθμευσης επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση. Έτσι η συνολική επιδότηση φθάνει τα €22,5 χιλ.. Επίσης, υπάρχει ειδική μέριμνα για τα ΑμεΑ, τις οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω και τους νέους έως 29 ετών, με την κάθε κατηγορία να έχει ξεχωριστή προσαύξηση.
Χριστίνα Δημητρίου