Tesla, BMW και κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες Ενάντια στους ευρωπαϊκούς δασμούς για τα ηλεκτρικά οχήματα
Σε μια κίνηση που πυροδοτεί εντάσεις στις διεθνείς εμπορικές σχέσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες Tesla, BMW και οι κινεζικοί κολοσσοί SAIC, Geely και BYD προσέφυγαν στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά των νέων δασμών της ΕΕ σε εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε τον Οκτώβριο πρόσθετους δασμούς έως και 35% στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, στοχεύοντας στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Κίνα, θεωρώντας τα μέτρα ως προστατευτισμό, κατέθεσε προσφυγή και στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), ενώ προχώρησε σε αντίποινα με έρευνες για αντιντάμπινγκ σε ευρωπαϊκά προϊόντα όπως το χοιρινό, τα γαλακτοκομικά και τα οινοπνευματώδη.
Το ρίσκο για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Η ΕΕ δικαιολογεί τους δασμούς επικαλούμενη αθέμιτες πρακτικές από κινεζικές εταιρείες, οι οποίες, σύμφωνα με μακροχρόνια έρευνα της Κομισιόν, επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις. Η Ευρώπη επιδιώκει να αποκαταστήσει τον ανταγωνισμό και να προστατεύσει τον κλάδο, ο οποίος απασχολεί περισσότερους από 14 εκατομμύρια εργαζόμενους.
Ωστόσο, το γερμανικό λόμπι αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) εξέφρασε έντονη ανησυχία, κατηγορώντας την ΕΕ ότι θέτει σε κίνδυνο τις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα. Γερμανικές εταιρείες, όπως η BMW, έχουν ισχυρή παραγωγική παρουσία στην Κίνα, ενώ η Tesla εξάγει το Model 3 από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη στην ευρωπαϊκή αγορά.
Οι εμπορικές επιπτώσεις των Δασμών
Η απόφαση της ΕΕ να επιβάλει δασμούς βασίζεται στο επίπεδο επιδοτήσεων που λαμβάνει κάθε κατασκευαστής:
- 7,8% για την Tesla.
- 17% για την BYD.
- 18,8% για την Geely.
- 35,3% για την SAIC.
Ορισμένοι όμιλοι, που συνεργάστηκαν με την ευρωπαϊκή έρευνα, αντιμετωπίζουν δασμούς 20,7%, ενώ άλλοι, που δεν συνεργάστηκαν, βρίσκονται αντιμέτωποι με τους ανώτατους δασμούς 35,3%.
Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ έχει αυξηθεί από λιγότερο από 2% το 2020 σε 14% το δεύτερο τρίμηνο του 2023, γεγονός που αποδεικνύει την ισχυρή είσοδο των κινεζικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά.
Διαβάστε επίσης: BYD: Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που απειλεί την κυριαρχία της Tesla