Ξεκινά η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Ιωάννινα-Κακαβιά, που συνδέει Ιονία και Εγνατία Οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα
Η Ήπειρος εισέρχεται σε μια νέα εποχή υποδομών, καθώς μέχρι το τέλος του έτους ξεκινά η κατασκευή του υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου Ιωάννινα-Κακαβιά. Το έργο, που αποτελεί ουσιαστικά την επέκταση της Ιονίας Οδού μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, έχει χαρακτηριστεί κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και για τη διασυνοριακή συνεργασία Ελλάδας-Αλβανίας.
Το έργο και οι τεχνικές προκλήσεις
Ο νέος αυτοκινητόδρομος, μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, θα συνδέει την Ιονία Οδό και την Εγνατία Οδό, μέσω της πόλης των Ιωαννίνων, με το Καλπάκι και την Κακαβιά. Η χάραξή του αγγίζει τα Ζαγοροχώρια, μια από τις πιο τουριστικές περιοχές της χώρας, ενώ καταλήγει στον μεθοριακό σταθμό Ελλάδας-Αλβανίας.
Το έργο περιλαμβάνει:
-
Κατασκευή 46,4 χλμ. νέου αυτοκινητόδρομου από τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας έως τον κόμβο Καλπακίου.
-
Δημιουργία 6 ανισόπεδων κόμβων, με στόχο την ασφαλή και ταχεία σύνδεση με τοπικά δίκτυα.
-
Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι-Κακαβιά μήκους 23 χλμ., στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης (προαίρεσης).
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 310 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση προέρχεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλο, οι πρώτες χωματουργικές εργασίες θα ξεκινήσουν στα τέλη του 2025, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί σε περίπου 4,5 χρόνια.
Χρονοδιάγραμμα και τρέχουσα πρόοδος
Ήδη έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος, έχει εγκριθεί το Πρόγραμμα Ποιότητας Έργου και έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες, συμπεριλαμβανομένων των γεωτεχνικών ερευνών. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση και έγκριση των οριστικών μελετών, ενώ ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την αποζημίωση των ιδιοκτητών που επηρεάζονται.
Η τεχνική δυσκολία είναι μεγάλη, λόγω του ορεινού ανάγλυφου της περιοχής, γεγονός που απαιτεί σύγχρονες λύσεις μηχανικής και αυξημένα μέτρα ασφάλειας.
Αναπτυξιακή και διασυνοριακή σημασία
Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα-Κακαβιά δεν είναι απλώς ένα έργο περιφερειακής υποδομής, αλλά μια στρατηγική επένδυση που ενώνει δύο μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας: την Ιονία Οδό (Δυτική Ελλάδα) και την Εγνατία Οδό (Βόρεια Ελλάδα). Με την ολοκλήρωσή του:
-
Η Ήπειρος αποκτά έναν ισχυρό αναπτυξιακό μοχλό που θα ενισχύσει την οικονομία, τον τουρισμό και το εμπόριο.
-
Ο μεθοριακός σταθμός Κακαβιάς θα αποκτήσει αναβαθμισμένη πρόσβαση, ενισχύοντας τις εμπορικές ροές με την Αλβανία.
-
Η Ελλάδα θα διαθέτει έναν νέο διασυνοριακό διάδρομο, με προοπτική να λειτουργήσει ως πύλη εμπορίου και συνεργασίας με τα Δυτικά Βαλκάνια.
Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, το έργο θα αλλάξει τον χάρτη μεταφορών στην Ήπειρο, δίνοντας νέα ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη και δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες συνδεσιμότητας σε μια περιοχή με μεγάλη στρατηγική σημασία.