No Result
View All Result
FinanceNews.gr
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
No Result
View All Result
FinanceNews.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε τροχιά ανανέωσης – Η ανάλυση της XRTC Business Consultants

Ακτοπλοΐα σε μετάβαση: γηρασμένος στόλος, πράσινη μετάβαση και χρηματοδοτικά κενά

Newsroom από Newsroom
18/08/2025
in ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
A A
«Πράσινη» επανεκκίνηση στην ακτοπλοΐα: Πλοία, καύσιμα και τιμές σε φάση ανατροπής

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε σταυροδρόμι – Η ετήσια μελέτη της XRTC Business Consultants καταγράφει τις μεγάλες προκλήσεις και τα διλήμματα του κλάδου – Από την απουσία διαφάνειας στα οικονομικά, έως την ανάγκη νέων πλοίων και το ράλι του κόστους λόγω περιβαλλοντικών μέτρων.

Το 2025 η ελληνική ακτοπλοΐα περνά σε νέα εποχή: Ποιοι πλέουν προς τη Βιωσιμότητα

Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σε ιστορική καμπή. Με στόλο που γερνά, αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και υψηλό λειτουργικό κόστος, οι εταιρείες καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα στην επιβίωση και τον εκσυγχρονισμό. Αυτό αποτυπώνει η ετήσια έκθεση της XRTC Business Consultants, υπό τον Γιώργο Ξηραδάκη.

Το δίλημμα του στόλου

Η μελέτη αναδεικνύει ως μείζον ζήτημα την άμεση ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Η τελευταία μεγάλη «γενιά» πλοίων χτίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000· από τότε, λόγω κρίσης και έλλειψης κεφαλαίων, οι περισσότερες εταιρείες στράφηκαν σε μεταχειρισμένα πλοία μεγάλης ηλικίας.
Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών, με την εικόνα να επιδεινώνεται στις μεγαλύτερες κατηγορίες. Χωρίς διαθέσιμα μεταχειρισμένα που να πληρούν τα νέα περιβαλλοντικά στάνταρ, η μόνη λύση είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων – ένα εγχείρημα δαπανηρό και αβέβαιο ως προς το ποια καύσιμα θα επιλεγούν.

Περιβαλλοντική θηλιά που πιέζει τους ναύλους

Από τον Ιανουάριο 2024 τέθηκε σε ισχύ το EU ETS για τη ναυτιλία, με σταδιακή αύξηση της κάλυψης εκπομπών έως το 2026. Το 2025 ακολουθεί το Fuel EU Maritime, ενώ από τον Μάιο η Μεσόγειος γίνεται Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών.
Οι τριπλές αυτές ρυθμίσεις αναμένεται να επιφέρουν σημαντικές αυξήσεις στο κόστος καυσίμων και, κατ’ επέκταση, στους ναύλους, δημιουργώντας ένα άτυπο «Μεσογειακό Περιβαλλοντικό Τέλος».

Το Ταμείο Εκσυγχρονισμού: ελπίδα και αβεβαιότητα

Η δημιουργία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Εκσυγχρονισμού (1,5 δισ. ευρώ ως το 2030) και του εθνικού ταμείου των 300 εκατ. ευρώ θεωρείται σημαντική ανάσα. Ωστόσο, η XRTC υπενθυμίζει ότι παλαιότερα πακέτα στήριξης δεν υλοποιήθηκαν, γεγονός που γεννά σκεπτικισμό.

Οι πόροι στοχεύουν σε τρεις άξονες:

  • Ναυπήγηση και αναβάθμιση πλοίων με καθαρές τεχνολογίες
  • Ενεργειακή βελτίωση υφιστάμενων σκαφών
  • Αντικατάσταση παλαιών μηχανών

Στις άγονες γραμμές, όπου δραστηριοποιούνται 57 πλοία με ετήσιες επιδοτήσεις 150 εκατ. ευρώ, καθιερώνεται μπόνους έως 45% για πλοία ηλικίας έως 6 ετών.

Η διεθνής σκηνή: Κίνα και μεγάλοι όμιλοι

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα κινεζικά ναυπηγεία κυριαρχούν στις παραγγελίες νέων πλοίων, ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα στην Ευρώπη και την Ιαπωνία ενισχύει την εξάρτηση από την Ασία. Οι μεγάλοι όμιλοι επενδύουν σε σειρές νέων σκαφών, τα οποία μισθώνουν σε μικρότερες εταιρείες μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων – πρακτική που ήδη εφαρμόζεται και στην Ελλάδα μέσω της Attica Group.

Διαφάνεια και χρηματοδότηση: τα αγκάθια

Η μελέτη δεν παραλείπει να στηλιτεύσει την απουσία υποχρέωσης δημοσίευσης ισολογισμών από τις περισσότερες ακτοπλοϊκές, παρά τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν. Η έλλειψη αυτή δυσχεραίνει την αξιολόγηση από τις τράπεζες και περιορίζει τις προοπτικές χρηματοδότησης.

Η ελληνική ακτοπλοΐα μπαίνει σε περίοδο ριζικών αλλαγών. Το ερώτημα είναι αν θα βρει τους απαραίτητους πόρους και την πολιτική βούληση για να μεταβεί σε μια νέα εποχή «πράσινης» ναυσιπλοΐας ή αν θα παραμείνει εγκλωβισμένη σε έναν στόλο που γερνά και σε κόστη που διογκώνονται.

Tags: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ

ΣχετικάΑρθρα

Πώς η Euronext χτίζει ένα ευρωπαϊκό υπερχρηματιστήριο με επίκεντρο την Αθήνα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Euronext φέρνει την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό χρηματιστηριακό «κλαμπ»: Τι σημαίνει για εταιρείες και επενδυτές

26/10/2025
Το παγκόσμιο μισθολογικό «γιο-γιο» αποτυπώνει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας – Η κατάσταση στην Ελλάδα
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η γενιά των zoomers αλλάζει δουλειά κάθε χρόνο: Οι εργοδότες σηκώνουν τα χέρια ψηλά

26/10/2025
Η μπίρα «ξεθύμανε» το 2025: Πτώση πωλήσεων έως 4%, συγκρατημένες προσδοκίες για το 2026
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η μπίρα «ξεθύμανε» το 2025: Πτώση πωλήσεων έως 4%, συγκρατημένες προσδοκίες για το 2026

26/10/2025
ΗΠΑ vs Κίνα μέσω ΝΑ Ασίας: Δασμοί-μαμούθ για «ντάμπινγκ» σε φωτοβολταϊκά
ΚΟΣΜΟΣ

Αισιοδοξία Τραμπ για εμπορική συμφωνία με Κίνα: Προετοιμάζονται επαφές σε ΗΠΑ και Πεκίνο

26/10/2025
Τέλος στην προσωρινή σύνταξη στο Δημόσιο; Ο ΕΦΚΑ σχεδιάζει μεγάλες αλλαγές
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κεραμέως: «Καμία ώρα εργασίας χαμένη» – «Άλμα» 76% στις δηλωμένες υπερωρίες το 2025

26/10/2025
Χατζηδάκης: «Δεν αυξήσαμε κανέναν φόρο – Τα έσοδα έρχονται από ανάπτυξη και μείωση φοροδιαφυγής»
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το σχέδιο διάσωσης των αγροτικών επιδοτήσεων – Χατζηδάκης: «Καμία αστοχία δεν επιτρέπεται»

26/10/2025

Τα νέα της κτηματαγοράς

Αγορά ακινήτων: Οι κορυφαίες τάσεις, οι επενδυτές και οι περιοχές ανάπτυξης

Η κυβέρνηση επιχειρεί να αναστήσει 900.000 «κλειστά» σπίτια με ισχυρά φορολογικά κίνητρα

26/10/2025
526.154 Κενές κατοικίες στην Αττική – Ποια η εικόνα σε 51 Δήμους της Αττικής και 12 Δήμους της Περιφέρειας

Ακίνητα: Νέο πρόγραμμα για την ανακαίνιση κλειστών κατοικιών – Σύνδεση επιδότησης με τριετή μίσθωση

25/10/2025
Αγορά ακινήτων: Οι κορυφαίες τάσεις, οι επενδυτές και οι περιοχές ανάπτυξης

Μεταβιβάσεις ακινήτων και χρημάτων από γονείς σε παιδιά: Ο φορολογικός οδηγός

25/10/2025

Ναυτιλία

Νέα προσθήκη στη DryDel: Παρέλαβε το νεότευκτο M/V Capri Island
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

DryDel Shipping: Επαναπροσέγγιση με την Κίνα, ανανέωση δεσμών με την Ιαπωνία

Η DryDel Shipping ενισχύει την παρουσία της στα ναυτιλιακά φόρουμ - Η στρατηγική που «χτίζει» για πράσινα πλοία και έξυπνη...

από Newsroom
26/10/2025
Επανεξέταση των ακτοπλοϊκών τιμολογίων και διερεύνηση του ανταγωνισμού
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε σταυροδρόμι: Περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και υψηλό κόστος πιέζουν τα δρομολόγια

Με αυξημένο λειτουργικό κόστος, ενεργειακές πιέσεις και εποχικότητα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις, ενώ η κυβέρνηση προωθεί μέτρα για...

από Newsroom
25/10/2025
ΑΑΔΕ/«Χαράτσι» σε βάρκες και σκάφη αναψυχής: Πότε πρέπει να πληρωθεί ο φόρος
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΑΑΔΕ – Φορολογία πλοίων: Παράταση και οδηγίες ψηφιακής υποβολής

Το Υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσαν παράταση στην προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας...

από Newsroom
24/10/2025
Diana Shipping: Υποχώρηση κερδών το 2024 – Αρνητικό Q4 με $1,3 εκατ. ζημιές
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Diana Shipping: Αυξημένα έσοδα από νέες ναυλώσεις

Η Diana Shipping ενισχύει τη ναυλομεσιτική της δραστηριότητα, εξασφαλίζοντας δύο νέες συμφωνίες με υψηλότερα ημερήσια έσοδα για τα πλοία Semirio...

από Newsroom
24/10/2025
FinanceNews.gr

Τα πάντα για την Ελληνική οικονομία, το χρηματιστήριο, την ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, τα νέα της τεχνολογίας, των κατασκευών, την κτηματαγορά και την ενέργεια.



Ταυτότητα

Όροι Χρήσης

Δήλωση συμμόρφωσης (ΕΕ) 2018/334

ΜΗΤ
Μ.Η.Τ. 242183

Πρόσφατα άρθρα

  • Η Euronext φέρνει την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό χρηματιστηριακό «κλαμπ»: Τι σημαίνει για εταιρείες και επενδυτές
  • Ο Τραμπ «χτυπά» ξανά τον Καναδά με νέα αύξηση δασμών κατά 10%
  • Μετά το Λούβρο, η Ελλάδα σε εγρήγορση: Πώς προστατεύονται οι πολιτιστικοί μας θησαυροί;

Kατηγορίες

REAL ESTATE
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΕΣΤΙΖ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΥΓΕΙΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
            

© 2022 FinanceNews.gr.

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • REAL ESTATE
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ

© 2022 FinanceNews.gr.