Το ελληνικό orderbook παραμένει σε ιστορικά υψηλά, ενισχύοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας στη ναυτιλία. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, τον Αύγουστο καταγράφηκαν 634 πλοία υπό παραγγελία, από 625 τον Ιούλιο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες προχώρησαν σε εννέα νέες συμφωνίες, ενώ παραδόθηκε παράλληλα σημαντικός αριθμός νεότευκτων.
Εμπορευματοκιβώτια: δυναμική άνοδος
Οι Έλληνες έχουν σήμερα 86 containerships υπό παραγγελία, καλύπτοντας το 9% του παγκόσμιου orderbook. Η πλειονότητα αφορά neopanamaxes (51%) και feeders (33%), όπου παρατηρείται έντονη κινητικότητα.
Η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου παρήγγειλε τέσσερα feeders στην Κίνα.
Η Capital Maritime του Βαγγέλη Μαρινάκη «υπέγραψε» 18+2 containerships στα ναυπηγεία της HD Hyundai.
Η TMS του Γιώργου Οικονόμου πρόσθεσε δέκα πλοία 11.400 TEUs.
Η Euroseas του Αριστείδη Πίττα ενίσχυσε το χαρτοφυλάκιό της με δύο πλοία 4.300 TEUs.
Tankers: ένας στους τέσσερις νεότευκτους είναι ελληνικός
Η ελληνική κυριαρχία είναι εμφανής στα tankers, με 288 πλοία υπό παραγγελία, δηλαδή το 24% του παγκόσμιου orderbook (909 πλοία). Τα suezmaxes (29%) και aframaxes/LR2 (24%) οδηγούν, ενώ ακολουθούν MR2 (17%) και panamaxes/LR1 (12%).
Η Maran Tankers, η Dynacom και άλλοι μεγάλοι όμιλοι επενδύουν σε σύγχρονες, περιβαλλοντικά αποδοτικές μονάδες, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου που παγκοσμίως αγγίζει τα 13,9 έτη.
LNG και LPG: η ελληνική αντεπίθεση στο φυσικό αέριο
Στον κλάδο του gas, οι Έλληνες έχουν υπό κατασκευή 98 πλοία – 51 LNG carriers (16% του παγκόσμιου συνόλου) και 47 LPG carriers (15%). Η πλειονότητα αφορά μεγάλα LNGs χωρητικότητας 141.000-200.000 κ.μ., αντανακλώντας τη στρατηγική στόχευση στην αγορά ενέργειας.
Η TMS Cardiff Gas, η Evalend Shipping και η Capital Gas πρωταγωνιστούν με σημαντικές παραγγελίες σε κορεατικά ναυπηγεία. Η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως πίσω από την Ιαπωνία στα LNG και από τη Νορβηγία στα LPG.
Bulk carriers: Συγκρατημένη παρουσία
Το ελληνικό orderbook στα bulk carriers αριθμεί 162 πλοία, αντιπροσωπεύοντας το 12% του παγκόσμιου συνόλου. Παρά την παράδοση του κλάδου για τους Έλληνες, η δραστηριότητα παραμένει περιορισμένη, καθώς οι εφοπλιστές επέλεξαν στρατηγική «αναμονής» λόγω κανονιστικών αβεβαιοτήτων και γεωπολιτικών εντάσεων, στρεφόμενοι στη second-hand αγορά.